Friday, February 19, 2010

IBU....Bukan Sebarang Ibu

Salam...semua.

Hari ini hujan turun dengan lebatnya....bumi basah setelah sekian lama panas mencengkam...bersama bahangnya. Itulah lumrah alam yang silih berganti...syukurlah dengan aturan Allah yang Esa.

Sempat aku membaca sebuah buku yang amat menyentuh jiwaku...kisah seorang Ibu yang berkorban segalanya demi menyemai Ilmu kepada anaknya. Teringat seorang Ibu yang begitu bersungguh memberi pendidikan yang terbaik untuk semua anaknya.....Begitulah semua ibu-ibu yang lain ....cuma caranya mungkin berbeza. Sambung cerita....Anaknya menjadi seorang yang berilmu dan terkenal di zamannya. Tajuk buku tersebut ialah Ibu...bukan sebarang Ibu. Kisah bermula bagaimana si Ibu berkorban seluruh kehidupannya memberi llmu kepada anaknya . Ibunya terpaksa berpisah dengan ayahnya yang pergi berjuang fisabilillah selama 28 tahun, selepas beberapa hari melangsungkan perkahwinannya.

Sebelum keluar berjuang ayahnya meninggalkan amanah kepada isterinya menjaga 30,000 dinar. Sepanjang peninggalannya tanpa pengetahuannya beliau dikurniakan seorang anak lelaki. Si Ibu telah menggunakan wang yang diamanahkan untuk pendidikan anaknya hingga anaknya menjadi seorang yang terkenal. Anaknya menjadi guru kepada Imam Malik.

Setelah selesai si ayah pulang ke kampung halaman dan terus masuk ke rumahnya diwaktu malam. Pergelokan berlaku diantara anak dan ayah kerana beranggapan saling menceroboh di rumah tersebut. Kedua-duanya saling tidak mengenali antara satu sama lain sehingga seluruh kampung datang cuba meleraikan pergaduhan mereka. Akhirnya si Ibu mengenali suara si Ayah yang baru pulang. Mereka akhirnya berpelukan....

No comments:

Post a Comment